Telefon:

(+47) 959 13 968

E-post:

therese.fjeldberg@gmail.com

Therese Fjeldberg

Norsk tradisjon og vår flotte natur har vært en stor inspirasjonskilde for meg i mange av mine oppgaver disse tre årene. Jeg har jobbet mye med å beholde det gamle og kjente men å tilføre noe nytt og annerledes og dermed skape spennende kontraster i rom og møbler.

Når jeg blir presentert en oppgave, er det viktig for meg å gjøre en grundig research og analyse for å få hele problemstillingen under huden og få grunnlag og nok kunnskap rundt emne før jeg finner ut av et konsept jeg ønsker å jobbe med. Jeg benytter meg av skisser, idémyldring med både tekst og tegninger, og bruker også 3D visualisering i siste del av den kreative prosessen rundt utforming for å ta stilling til detaljering og endelig løsning. Sluttresultatet viser igjennom renderinger av rom og interiør med fysiske materialer ved siden av slik at man kan se og kjenne på kvaliteter og egenskaper. Gjennom prototype og eventuelt rendering vises møbler.

Min drøm er å få være med på å gjøre hverdagen enklere og mer positiv for ulike målgrupper og problemstillinger gjennom å jobbe med interiør og møbler og formgi både private og offentlig rom på en best mulig måte for kunden.

Eksamensoppgave: "Snitten"

Snitten er mitt resultat av avsluttende oppgave på Kunsthøgskolen i Oslo der vi skulle designe et spisested på den nye terminalen på Oslo Lufthavn Gardermoen. Det er ikke tvil om at OSL behøver et spisested som viser frem Norge, det er en norsk flyplass med mange utenlandske turister, så å reklamere for oss selv både igjennom mat, materialer og design, vise hva vi har å tilby er et veldig viktig og riktig tiltak.

Snitten er original med sin utforming og bruker norsk tradisjon på en ny men veldig abstrakt måte - noe som er veldig interessant. Det er viktig å gi betrakteren mulighet til å selv assosiere seg frem til inspirasjonen og utgangspunktet istedenfor å gi alle svar. Jeg har hatt stort fokus på å tiltrekke meg kunder, det er det som er viktig i et lokale som Gardermoen. Det er kamp om kundene, og det å tiltrekke seg dem uten å dra de inn er viktig. Jeg hadde et ønske om å ikke ha lokale midt i rushet mellom tax-free og andre butikker, men at det skal være verdt det å gå litt lenger inn i piren for å finne Snitten. Når man setter seg ned på Snitten har man funnet gaten sin, fått oversikt over flytider, er ferdig med all handling og har tid til å nyte et par snitter eller en god kopp kaffe. Det er de friske og sunne fargene på snittene som skal være i fokus og tiltrekke seg gjester, og derfor valgte jeg å ha utformingen ved inngangen så enkel og ren som mulig, for å ikke ta oppmerksomheten vekk fra maten. Lengre inn i lokalet kan man ane at fargene fra maten gjentas i form av farge på stoler og malte flater. Løsningen med logo og ikon synes jeg fungerer veldig bra, jeg har ikke bare designet en annerledes logo, men også brukt norsk håndtverktradisjon i den.

Jeg har utformet en spennende planløsning som henvender seg til kunden, med varierte sittesoner, noe som er et behov i dagens situasjon på OSL. Snitten er en café, noe som jeg, gjennom analyse fant ut at det var et stort behov for. På snitten kan du få en avkobling fra alt stress og mas fra tax-free og andre reisende, du kan kjøpe en matbit, en snitt eller en varm vaffel med kaffe til. Sett deg ned rundt et av de runde bordene innerst i lokalet og nyt utsikten og det nordiske lyset som flommer mot deg. Les dagens avis mens du har utsikt ut mot rullebanen og den norske naturen rundt flyplassen.

Therese Fjeldberg Therese Fjeldberg Therese Fjeldberg Therese Fjeldberg Therese Fjeldberg Therese Fjeldberg Therese Fjeldberg Therese Fjeldberg Therese Fjeldberg Therese Fjeldberg Therese Fjeldberg Therese Fjeldberg Therese Fjeldberg Therese Fjeldberg